Design som innovationskraft


Jag läser i tidningen Design och Affärer 2010 att Robin Edman, vd för SVID, har uttalat sig om Design som innovationskraft. Hans ord är värda att citera då de beskriver vår kärnan av vår verksamhet på ett förträffligt sätt.

När vi på SVID får frågan inom vilka branscher eller inom vilka områden designmetoder fungerar bäst är svaret ganska enkelt: Alla. Designmetodiken har alltid ett fokus på användaren och kan användas överallt. Den klassiska industridesignen har traditionellt utvecklat produkter, men de senaste året har design av tjänster också fått ett välförtjänt erkännande. Nästa steg är att använda designmetoder inom nya, outvecklade områden. Vi arbetar för att fler företag ska använda design som en del av sin affärsutveckling. Design som innovationskraft och konkurrensmedel är viktigare än någonsin. Företag måste idag mer än tidigare arbeta strategiskt med affärsutveckling för att kunna expandera och klara nedgångar. Och vi har bevis för att för att strategin fungerar: företag som investerar i design har i jämförelse med de som inte investerar i design, högre omsättning, större vinst, de anställer mer personal, är mer innovativa och exporterar mer. (...)

Citat Robin Edman


Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det Robin beskriver är precis vad vårt dagliga arbete handlar om. Vi vill hjälpa Västerbottenföretag att nå högre höjder med hjälp av design, oavsett vilken bransch de är verksamma inom. Det är det som gör vårt arbete så roligt! Ingen dag är den andra lik.


- Marielle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0